USA Az American Heart Association felhívása: korlátozni a sófogyasztást

2011.09.27 09:39

Az American Heart Association (AHA) nemrég arra hívott fel, hogy fokozni kell a napi sófogyasztás csökkentését. A magas sófogyasztás nemcsak a vérnyomásra hat negatívan, hanem ettől függetlenül közvetlen összefüggésben áll a kardiovaszkuláris betegségekkel is. Ezért az egészségpolitikai intézkedéseknek a sófogyasztás csökkentésére nagy haszna lehet a társadalom részére. Ausztriában már megkezdődtek az első akciók.

Az USA-ban a sófogyasztás a lakosságban kétszer akkora, mint lennie kellene. Egy nagy részét annak, ami túlmegy az AHA által ajánlott sómennyiségen, a csomagolt élelmiszerekre illetve az éttermi- és készételekre lehet visszavezetni. Ezért nemcsak az egészségügyben dolgozókat hívják fel, hogy lépjenek fel a sófogyasztás csökkentéséért, hanem a politikát és az élelmiszeripart is.


Felhívás cselekvésre


Az AHA nemrég revideálta 2005. évi ajánlásait és a napi nátriumfogyasztást 2300 mg-ról 1500 mg-ra csökkentette. Mert a sófogyasztás és az egészségre való kihatása közötti összefüggés egyre világosabb. A tudományos evidenciát az AHA a Cireulationban, az AHA folyóiratában foglalta össze. Cselekvésre való felhívásában nemcsak az amerikai lakosság napi sófogyasztása iránti törekvéseket teszi intenzívebbé hanem 2020-ig az amerikai lakosság kardiovaszkulári egészségét 20%-kal akarja javítani és a kardiovaszkuláris mortalitást 20%-kal csökkenteni.

A túlzott sófogyasztás döntő szerepet játszik a hipertonia pathogenezisében. Egy 115/75 mmHg értéktől egyidejűleg a vérnyomással, fokozatosan emelkedik a kardiovaszkuláris betegségek, stroke és krónikus veseelégtelenség kockázata. Nem utolsósorban ezért az AHA szerint egy 120/80 mmHg vérnyomás és a napi < 1500 mg/nap nátriumfogyasztás a két kulcsmérték a kardiovaszkulári egészség megtartásához.



A túl sok só hatásai


Néhány randomizált tanulmány vizsgálta, hogy a sófogyasztás csökkentése hogyan hat a vérnyomásra. Mind a normál vérnyomásúaknál, mindd a magas vérnyomásúaknál vérnyomáscsökkenés történt, ami annál nagyobb volt, minél erősebben csökkentették a sófogyasztást. Már gyermekeknél is a napi sóbevitel csökkentése a vérnyomás csökkenésében csapódott le. Minél öregebb volt a beteg annál kifejezettebb volt a hatás. Függetlenül a vérnyomástól egy fokozott sófogyasztás azonban a szív, a vese és az érfalak fibriotikus változásaihoz is vezet és ezzel egy fokozott kardiovaszkuláris kockázathoz.

Egy tanulmányban kutatók egy komputer-modell alapján számszerűsítették, hogy hogyan hatna, ha az amerikai polgárok naponta 3 g-mal kevesebb konyhasót fogyasztanának (megfelel 1200 mg nátriumnak). A következmény 120000-rel kevesebb kórházi esemény, 66000-rel kevesebb stroke, 99000-rel kevesebb szívinfarktus és 92000-rel kevesebb halálozás lenne! És évente 24 milliárd dollárt lehetne megtakarítani.


Ausztriában kevesebb só a kenyérben és a péksüteményben


Ausztriában is túl sok sót fogyasztanak. Az Osztrák Táplálkozási Jelentés szerint 2008-ban a férfiak naponta átlagosan 9 g, a nők 8 g konyhasót fogyasztottak. A WHO szerint ennek max. 5g/napnak kellene lennie, az AHA újabban max. 1500 mg nátriumot javasol naponta (ez megfelel kb. 3,8 g sónak). Az Egészségügyi Minisztérium és a pékek közös kampányában most megteszik az első lépéseket a helyes irányba és a kenyér és a péksütemények sótartalmát fokozatosan csökkentik. A sóhozzáadást 14%-kal lehet csökkenteni, anélkül az ízben veszteséget okozna az élelmiszertechnológusok szerint. Napi 120 g kenyér és sütemény átlagos fogyasztása mellett egyedül ezzel az intézkedéssel naponta 0,24 g sót lehet megtakarítani.



Medical Tribune, 2011, 43, 15, 17.
(Tömörítvény)