USA: Adó a gyorsételekre az elhízás ellen

2011.11.14 14:17

Az üdítőitalok és pizzák csökkenő árai az USA-ban ezeknek a termékeknek a fogyasztását erősen emelték. Egy tanulmány szerint egy mesterséges drágítás, pl. egy célzott adóval, javíthatná a táplálkozási szokásokat és ésszerű hozzájárulás lenne a parttalan adipositás epidémia ellen.

Az üdítőitalok ára az USA-ban az utóbbi 20 évben – infláció szerint tisztítva – megfelelőzött. A pizzákra is az amerikaiaknak kevesebbek kell költeniük, míg a tej és a burgerek ára emelkedett. Ezeknek kihatásai voltak a CARDIA tanulmány résztvevőinek táplálkozási szokásaira, akik a 80-as évek közepe óta évente háromszor részletes kérdőíveket töltöttek ki táplálkozási szokásaikról. A tanulmányban magasságukat és testsúlyukat is mérték, valamint meghatározták vérükben a glukose és inzulin koncentrációkat és az inzulin szenzivitást.

Chapel Hillben, Észak Karolinában egy egyetemi kutató az adatokat a létfenntartási költségekkel arányba helyezte és meghatározta az ár elaszticitást. Ez az a befolyás, ami az árnak van a táplálkozás összetételére. Az adatok azt mutatják, hogy minél olcsóbb a gyorsétel, annál többet esznek belőle, ezért annál kövérebbek az emberek és annál kifejezettebb az inzulinrezisztencia.

Fordítva ez azt jelenti, hogy egy adó ezekre az élelmiszerekre (vagy egy lemondás a szubvenciókról) a káros élelmiszereknél javíthatják az étkezési szokásokat.

Ha az üdítőitalok árát 10%-kal emelnék (ez jelenleg 20 cent lenne az egyliteres palackokra) akkor a kalóriafogyasztás 7%-kal csökkenne. A pizza megfelelő drágítása a kalóriafogyasztást 11,5%-kal csökkentené. Minden dollár többletköltség az üdítőitalokra naponta 124 kilokalóriát takarítana meg és a testsúlyt 2,34 fonttal csökkentené.

A HOMA-IR-Score, az inzulinrezisztencia mértéke 0,42 ponttal csökkenne. A pizza egyidejű drágulása ezt a hatást a kalóriafelvételnél és a testsúlynál még erősítené. A gyorsételek 18%-os adója távlatilag az amerikaiakat személyenként és évente 5 fonttal karcsúsítaná, becsüli a kutató.


39 amerikai államból már most 34-ben van adó a szénsavas italokra. Ez 3 és 4% között van. Ez azonban nem tudta feltartani a termékek áresését. Ezért üdvözölne egy lényegesen magasabb adót, akkor is, ha az mindenekelőtt szegényebb rétegeket érintene. Ezek olyan mértékben táplálkoznak gyorsételekkel, hogy a táplálkozáskutatók már néhány városrészt élelmezési sivatagnak nyilvánítottak.



http://www.aerzteblatt.de, 2011, 3, 10.
(Tömörítvény)