USA: Naponta egy pohárka bor frissen tartja az agyat

2011.10.24 09:59

Mérsékelt alkoholmennyiség rendszeres fogyasztása véd a kognitív romlástól. Ez adódott egy aktuális tanulmány elemzésből. Milyen hatása van az alkoholnak az agyra? Hogyan áll a kognitív deficiteknek a fejlődése a demencia különböző fajtáira? Ennek a kérdésnek jártak utána amerikai orvosok 143 tanulmány elemzésében. A vizsgálatokban (1977-től máig) több mint 365000 személy vett részt.

Az  mutatkoott meg, hogy a mérsékelt alkoholfogyasztás – max. egy ital nőknél, kettő férfiaknál – a hanyatló gondolkodási szolgáltatásokat 23%-kal csökkentette. Ez vonatkozik a kognitív zavarok vagy demenciák minden formájára, írják orvosok a Neuropsychiatric Disease and Treatment folyóiratban. A nők ebből ugyanúgy profitáltak mint a férfiak.

A bor kedvezőbbnek mutatkozott, mint a sör vagy az égetett szeszesitalok, legalábbis a tanulmányokban, amelyek differenciáltak az alkoholos italok között. De a sok a jóból károsít: napi 3-5 italnál több fokozza az agyi teljesítmények zavarát, írják a szerzők.

Hogy a kismértékű alkohol miért olyan kedvező, még nem tisztázott. Esetleg a csekély alkoholmennyiségek „stresszelik” az agysejteket is és felkészítik a nagyobb stresszre, ami demenciához vezethetne.


Medical Tribune, 2011, 43, 40, 10.
(Tömörítvény)